27. joulukuuta 2012

- - koska heille ei ollut tilaa majapaikassa.

Lapsena opin, että Marian ja Joosefin saapuessa Betlehemiin kaikki majatalot olivat tupaten täynnä. Heille ei ollut tilaa, mutta sentään eräs isäntä päästi heidät talliin. Raamattu ei kerro tarinaa ihan näin. Siellä todetaan vain, että heille tilaa ei ollut, mutta ei selvitetä asiaa sen tarkemmin.

Maria oli Betlehemiin tullessaan viimeisillään raskaana. Synnyttäminen on nykyäänkin sotkuista ja äänekästä puuhaa, vaikka olisi epiduraalit, ilokaasut ja muut nykylääketieteen hienoudet käytettävissä. Jotain yllättävää voi sattua ja sitten käy, niinkuin meille Tarkkailijan kanssa kävi, että äitiä kiidätetään kohti leikkaussalia. Kun Marian synnyttämisen aika tuli parisen tuhatta vuotta sitten, ei ollut mitenkään tavatonta, että äiti tai lapsi ei selvinnyt synnytyksestä hengissä.

Mooseksen laki Vanhassa Testamentissa taustoittaa lisää. Synnyttäjästä majapaikka saisi pitkäaikaisen vieraan. Säädetty lapsivuodeaika kesti yli kuukauden ja silloin piti olla hissukseen, noudattaa puhtaussäädöksiä, ei lähteä paluumatkalle. Ainakin Luukkaan evankeliumin mukaan näitä säädöksiä myös noudatettiin. Arvelisin siis, että vaikka majapaikassa olisikin ollut tilaa, niin viimeisillään raskaana oleva nainen ei ollut toivottu vieras. Siksi heille ei ollut tilaa.

Maailmassa on edelleen paljon äitejä, jotka synnyttävät nykyaikaisen lääketieteen ulottumattomissa. Minä taas olen synnyttänyt Tarkkailijan pari päivää ennen joulua ja viettänyt joulun synnytyslaitoksella. Joulun aikaan ajatuksiin nousee niin Tarkkailijan syntymä kuin kaikki ne äidit, joille ei ole ollut tilaa majapaikoissa eikä pääsyä synnytyssairaaloihin. Varsinkin laulu "Jouluyö, juhla yö" on saanut uusia merkityksiä.

1 kommentti:

  1. Aina joskus sitä kuulee kysyttävän, että miksi Mooseksen laki on Raamatussa mukana, jos sitä ei kuitenkaan ole enää tarkoitus noudattaa. Se taustoittaa evankeliumeja.

    Luuk. 2

    Jeesus tuodaan temppeliin

    21 Kun oli tullut kahdeksas päivä ja lapsi oli ympärileikattava, hän sai nimen Jeesus, jonka enkeli oli ilmoittanut ennen kuin hän sikisi äitinsä kohdussa. 22 Ja kun tuli päivä, jolloin heidän Mooseksen lain mukaan piti puhdistautua, he menivät Jerusalemiin viedäkseen lapsen Herran eteen, 23 sillä Herran laissa sanotaan näin: "Jokainen poikalapsi, joka esikoisena tulee äitinsä kohdusta, on pyhitettävä Herralle." 24 Samalla heidän piti tuoda Herran laissa säädetty uhri, "kaksi metsäkyyhkyä tai kyyhkysenpoikaa".

    3. Moos. 12

    Lapsensynnyttäjän puhdistautuminen

    1 Herra sanoi Moosekselle:

    2 "Sano israelilaisille: Kun nainen on synnyttänyt pojan, hän on sen jälkeen seitsemän päivää epäpuhdas, samalla tavoin kuin kuukautisvuodon aikana. 3 Kahdeksantena päivänä pojan esinahka on leikattava. 4 Nainen pysyköön kotonaan vielä kolmekymmentäkolme päivää puhdistuakseen verenvuodosta. Hän ei saa koskea mihinkään, mikä on pyhää, eikä tulla pyhäkköön, ennen kuin hänen puhdistumisaikansa on kulunut umpeen. 5 Kun nainen on synnyttänyt tytön, hän on kaksi viikkoa epäpuhdas samalla tavoin kuin kuukautisvuodon aikana. Sen lisäksi hänen on odotettava verenvuodostaan epäpuhtaana vielä kuusikymmentäkuusi päivää, ja vasta sitten hän on puhdas.

    6 "Kun pojan tai tytön synnyttämisestä määrätty puhdistumisaika on kulunut umpeen, naisen on tuotava papille pyhäkköteltan oven eteen vuoden vanha karitsa polttouhriksi ja metsäkyyhky tai muu kyyhkynen syntiuhriksi. 7 Pappi uhratkoon ne Herran edessä ja toimittakoon sovitusmenot, ja näin nainen on taas puhdas verenvuodosta. Tämä laki koskee naista, joka on synnyttänyt lapsen, joko pojan tai tytön.

    8 "Jos naisella ei ole varaa lampaaseen, hän tuokoon kaksi metsäkyyhkyä tai kaksi muuta kyyhkystä, toisen polttouhriksi ja toisen syntiuhriksi, ja pappi toimittakoon sovitusmenot. Tämän jälkeen nainen on puhdas."

    VastaaPoista