30. maaliskuuta 2014

Oletko aikuinen?

Päiväkodissa ei ole tätejä. Päiväkodeissa on aikuisia. Minä olen kasvanut sellaisessa maailmassa, missä täti ja setä ovat kunnioittavia nimityksiä sekä vieraille aikuisille että sukulaistädeille ja -sedille. Omat tätini kuuluvat Beatles-sukupolveen ja heistä olen aina käyttänyt vain etunimeä, mutta isotädit ovat aina olleet nimenomaa tätejä. Pelkän etunimen käyttö on tuntunut jotenkin epäkunnioittavalta. Tarkkailija ja Sähikäinen kutsuvat myös isotätiään nimenomaa tädiksi. Hämmentävän moni silti kokee tädittelyn jotenkin loukkaavana. Päiväkodissa tädin korvaaminen aikuisella aiheutti tässä yhtenä päivänä hilpeän kohtaamisen vieraan lapsen kanssa.

Olimme viemässä Sähikäisen kanssa leluja varastoon, kun siihen tuli vieras lapsi ja tämä kysyi minulta, olenko aikuinen. Vastasin olevani ja mietin itsekseni, että eipä ole aikoihin: siitä on jo yli kymmenen vuotta, kun minulta viimeksi ravintolassa papereita kysytttiin. Lapsi jatkoi kysymällä, voiko hän ottaa jonkin tietyn lelun. Minä siihen, että kysyy työntekijöiltä, minä olen vain hakemassa omaa lastani kotiin. Lapsi meni tästä ymmälleen, mutta en jäänyt seuraamaan, miten tilanne siitä eteni.

Myöhemmin tajusin, että tälle lapselle aikuinen oli työntekijän synonyymi. Tästä seuraakin sitten mielenkiintoinen jatkokysymys: onko kyse vain sanoista vai onko takana jotain syvällisempää? Ainakin tähän saakka olen ajatellut, että sellaiset sanonnat kuin "aikuinen avaa portin" viittaavat kaikkiin aikuisiin. Tarkkailijalle erikseen sanoin, että vaikka koululainen on vielä lapsi, niin portin avaaminen on kielletty vain päiväkoti-ikäisiltä lapsilta. Jos vain työntekijät ovat päiväkodissa aikuisia eikä vanhempia pidetä aikuisina, niin se selittääkin paljon. Selittää, miksi tietyt hoitotädit käyttäytyvät niin kuin käyttäytyvät.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti